NRD Начало
Понеделник, 16 Юни 2025
Начало Творчески отражения Половин век от премиерата на „Челюсти“
1295
Творчески отражения

Половин век от премиерата на „Челюсти“

Филмът за голяма бяла акула, нападаща летовниците в курорт на източното крайбрежие на САЩ, получава три награди Оскар, като не успява да спечели само в категорията за филм на годината – титлата отива при шедьовъра на Милош Форман „Полет над кукувиче гнездо“. „Челюсти“ става най-касовият филм  и задържа първенството, докато Джордж Лукас не представя „Междузвездни войни“ две години по-късно. Филмът за кръвожадната акула променя киноиндустрията, раждайки традицията големите студиа да пускат в началото на лятото по един високобюджетен проект, а не да пазят всички свои козове за декември.

| 15 Юни 2025, 08:00 ч.
Половин век от премиерата на „Челюсти“
Половин век от премиерата на „Челюсти“
Снимка © DFA

На 20 юни се навършват 50 години от премиерата на един от най-успешните трилъри в американското кино – „Челюсти“.

Кинофестивалът в Локарно, Швейцария, ще почете с награда за цялостна кариера Джеки Чан - актьор,

Изложба на Дивна Шалич Лафчиева (1928 – 2019) ще бъде подредена в галерия-книжарница &bdquo

Художникът Людмил Георгиев показва в новата си изложба може ли графиката да се превърне в живопис

Аз смятам, че предлагам една игра на зрителя – от една страна забавна, от друга страна &nda

Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог, каза в интервю цигуларката Дорина Марк

Филмът за голяма бяла акула, нападаща летовниците в курорт на източното крайбрежие на САЩ, получава три награди "Оскар", като не успява да спечели само в категорията за филм на годината – титлата отива при шедьовъра на Милош Форман „Полет над кукувиче гнездо“.

„Челюсти“ става най-касовият филм  и задържа първенството, докато Джордж Лукас не представя „Междузвездни войни“ две години по-късно.

Филмът за кръвожадната акула променя киноиндустрията, раждайки традицията големите студиа да пускат в началото на лятото по един високобюджетен проект, а не да пазят всички свои козове за декември.

„Челюсти“ обаче за малко не „изяжда“ главата на Стивън Спилбърг. По онова време младият режисьор няма дори 30 години, а снимачният процес е изпълнен с технически проблеми и крамоли между актьорите.

В началото на май 1974 г. са придобити правата върху едноименната книга на Питър Бенчли и Спилбърг започва снимките на остров Мартас Винярд, намиращ се близо до Атлантическото крайбрежие на САЩ.

Премиерата на постановката "Рейс" ще бъде представена в Международния ден на театъра на Пазарджик

От 3 до 12 юни ще се състои 14-ото издание на Sofia Pride Film Fest.

Общо 11 пълнометражн

На 3 март 2025 г. се навършват 150 години от първото представление на операта „Карм

Американският комик Конан О`Брайън, който наскоро беше водещ на церемонията за 97-ите награди "Ос

Общо 23 троянски художници представят свои творби в рамките на Пролетна изложба в галерия „

„Започнахме филма без сценарий, без актьори и без акула“, разказва години по-късно актьорът Ричард Драйфус в телевизионното предаване Inside the Actors Studio.

Техническият екип подготвя три макета на акула в реален размер, задвижвани чрез пневматични устройства. Макетите са дълги по 7,6 метра и тежат стотици килограми, като само единият от тях е с цялостна форма на акула. Другите два са едностранни и са предназначени само за странични снимки, когато акулата се движи съответно от ляво надясно и от дясно наляво. 

След като са завършени, трите макета са транспортирани с камиони до Мартас Винярд през юли, цели два месеца след началото на снимките.

Въпреки че са създадени от опитен холивудски екип, трите механични чудовища създават много проблеми. Те често се изплъзват от платформите и падат на дъното. Мартас Винярд е избран за място на снимките, защото морското дъно около острова никога не е на повече от 10 метра под повърхността, но това не облекчава чак толкова много водолазите, които трябва да вадят макетите, оплетени във водорасли.

В други случаи пневматичните маркучи, които контролират движението на макетите, се пълнят със солена вода, материалът, използван за кожата на акулите, се надува, а части от нея дори се разгражда. Всичко това кара Стивън Спилбърг да нарече екипа за специални ефекти „отдел за специални дефекти“, пише изданието The Atlantic. Отгоре на всичко лодката на снимачния екип потъва и две камери се озовават на морското дъно. За щастие, лентата в тях остава невредима.

Според някои кинокритици всички тези проблеми са помогнали в художествено отношение на филма. Някои сцени са изисквали по-явна употреба на макетите, но тъй като те не са били изправни, Спилбърг е трябвало да импровизира, използвайки бъчви, за да изобрази местоположението на акулата, или е снимал само гръбната перка. Това допринася за напрежението, което човек изпитва, когато гледа филма.

Тук на помощ идва и талантливият композитор Джон Уилямс, който получава „Оскар" и „Златен глобус“ за музиката си към филма. Той се сеща за двете ноти – ми и фа, които ще се превърнат в класически музикален мотив за напрежение. Изсвирени от Томи Джонсън на туба, тези две ноти имат „ефекта на зъбци, които те разкъсват, точно както би направила акула – инстинктивно, безмилостно, неудържимо“, ще каже по-късно Уилямс в книгата на Лестър Фридман Citizen Spielberg.

Въображението на Джон Уилямс и на Спилбърг обаче не може да помогне за един друг проблем по време на снимките – страстта на актьора Робърт Шоу към чашката. Той e в ролята на ловеца на акули Куинт, но често е пиян и постоянно влиза в кавги с актьора Ричард Дрaйфус.

Робърт Шоу умира рано, още през 1978 г., а през 2021 г. неговият син Иън Шоу, също актьор, създава театрална пиеса, посветена на проблемите около снимките на филма – The Shark Is Broken.

„Обмислях пиесата в продължение на години, защото ми се струваше, че може да бъде много неудобно – потенциално неуважително към баща ми и към филма „Челюсти“, който обожавам. Да вляза в ролята на баща си и да го изобразя като алкохолик – имам ли право да го направя публично?“, споделя Иън Шоу пред „Ню Йорк Таймс“.

Той има силни, детски спомени от „Челюсти“, тъй като е посещавал снимачната площадка, когато е бил на пет години.

„Бях ужасен, когато един асистент дръпна огромно платнище и се озовах на метър от зейналата паст на човекоядната акула, която скоро щеше да се превърне в киноикона!“, спомня си Иън Шоу.

Ужасен е и Спилбърг, защото снимките на филма се проточват с рекордните 100 дни над графика. „Челюсти“ поглъща 9 милиона долара, а първоначално предвиденият бюджет е 4 милиона.

За радост на продуцентите и на целия екип филмът постига огромен успех. Толкова голям, че много плажуващи в САЩ не смеят да влязат във водата, а ловът на акули се увеличава главоломно и води до почти пълно изчезване на някои видове.

Нападенията на акули над хора са само няколко десетки годишно, но психозата е създадена. Фактите сочат, че вероятността да загинеш от мълния е 30 пъти по-голяма, отколкото от нападение на акула. През 2003 г. Ройтерс дори публикува статистика, че всяка година повече хора загиват от повредени вендинг машини, отколкото от акули.

Кадрите с истинска бяла акула в „Челюсти“ са заснети от семейството подводни фотографи Рон и Валери Тейлър край бреговете на Южна Австралия.

Впоследствие двамата полагат много усилия, за да ограничат щетите, които филмът причинява на морския свят. В опит да успокои обществените страхове, филмовото студио „Юнивърсъл“ дори кани семейство Тейлър в САЩ за турне с токшоута, за да образова публиката за акулите.

„По някаква причина зрителите повярваха, че акулите са навсякъде и търсят хора, за да ги убият. Когато отиваш в Ню Йорк, не очакваш да видиш Кинг Конг на Емпайър Стейт Билдинг. Но когато хората влизат във водата, очакват да видят акула“, коментира Валери Тейлър пред „Ню Йорк Таймс“ през 2021-ва, когато е вече на 85 години.

Тя добавя, че в света има стотици видове акули, но само няколко нападат хора. Тези, които го правят, обикновено бъркат хората с естествената си плячка като морските лъвове например.

„Челюсти“ си възвръща вложените средства още през първата седмица в САЩ през юни 1975 г. Впоследствие приходите от киносалоните в цял свят са 478 милиона долара.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Втора самостоятелна изложба „Аполон спи“ на Алисия Санча
Изложба живопис на Алисия Санча ще бъде представена в София. Експозицията, озаглавена „Аполон спи“, може да бъде разгледана от 24 юни до 12 юли в столичната галер ...
Артисти от Япония и Бразилия идват за „Театроскоп”
Артисти от Япония и Бразилия идват за „Театроскоп”. Международният фестивал на театралната миниатюра ще се състои от 14 до 20 юни, съобщават организаторите от Art Land ...
Деница Тодорова представя изложбата „Метафора на паметта“
Деница Тодорова показва изложбата си „Метафора на паметта“ в столичната къща музей „Вера Недкова“. Тя ще бъде представена в периода 17 юни – 21 ноемв ...
Пето издание на фестивала „Един джаз ден“
На 22 юни еднодневният фестивал „Един джаз ден“ се завръща с юбилейното си пето издание, което ще превърне Лятната естрада в Борисовата градина в сцена за световно джаз ...
Феновете на Би Ти Ес се събират, за да отпразнуват 12-ия рожден ден на кей-поп групата
Хиляди фенове на кей-поп групата Би Ти Ес се събират в Сеул и предградията днес, за да отпразнуват рождения ден на музикалната формация, след като шестима от седмината членове отби ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Младежкият театър „Николай Бинев“ ще гостува в Търговище със спектакъла „Горчиво!“
Младежкият театър „Николай Бинев“ ще гостува в Търговище със спектакъла „Горчиво!“. Представлението е на 22 юни и е част от театралните празници „Дни ...
Иво Илиев-Yeto показва изложбата „Алхимия на момента“
Иво Илиев-Yeto ще представи изложбата си „Алхимия на момента“ в рамките на проекта „Стената“. Експозицията с куратор Мартин Косташки може да бъде разгледан ...
Втора самостоятелна изложба „Аполон спи“ на Алисия Санча
Изложба живопис на Алисия Санча ще бъде представена в София. Експозицията, озаглавена „Аполон спи“, може да бъде разгледана от 24 юни до 12 юли в столичната галер ...
Над 60 картини на Данаил Дечев ще бъдат показани в изложбата „Ноктюрно“
Изложба, посветена на художника Данаил Дечев, ще бъде представена в столичната галерия „Лоранъ“. Експозицията ще покаже дълго събирана колекция от 61 картини, с които ...
Изложбата „Дон Кихот на своето време", посветена на 100-годишнината от рождението на Георги Парцалев, бе открита в град Левски
В град Левски е представена изложбата „Дон Кихот на своето време“, посветена на творчеството и 100-годишнината от рождението на актьора Георги Парцалев. Експозицията е ...
Тикер в 00:00 ч.
Младежкият театър „Николай Бинев“ ще гостува в Търговище със спектак ...
Начало Творчески отражения
1295
Творчески отражения

Половин век от премиерата на „Челюсти“

Филмът за голяма бяла акула, нападаща летовниците в курорт на източното крайбрежие на САЩ, получава три награди Оскар, като не успява да спечели само в категорията за филм на годината – титлата отива при шедьовъра на Милош Форман „Полет над кукувиче гнездо“. „Челюсти“ става най-касовият филм  и задържа първенството, докато Джордж Лукас не представя „Междузвездни войни“ две години по-късно. Филмът за кръвожадната акула променя киноиндустрията, раждайки традицията големите студиа да пускат в началото на лятото по един високобюджетен проект, а не да пазят всички свои козове за декември.

| 15 Юни 2025, 08:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Половин век от премиерата на „Челюсти“
Половин век от премиерата на „Челюсти“
Снимка © DFA

На 20 юни се навършват 50 години от премиерата на един от най-успешните трилъри в американското кино – „Челюсти“.

Филмът за голяма бяла акула, нападаща летовниците в курорт на източното крайбрежие на САЩ, получава три награди "Оскар", като не успява да спечели само в категорията за филм на годината – титлата отива при шедьовъра на Милош Форман „Полет над кукувиче гнездо“.

„Челюсти“ става най-касовият филм  и задържа първенството, докато Джордж Лукас не представя „Междузвездни войни“ две години по-късно.

Филмът за кръвожадната акула променя киноиндустрията, раждайки традицията големите студиа да пускат в началото на лятото по един високобюджетен проект, а не да пазят всички свои козове за декември.

„Челюсти“ обаче за малко не „изяжда“ главата на Стивън Спилбърг. По онова време младият режисьор няма дори 30 години, а снимачният процес е изпълнен с технически проблеми и крамоли между актьорите.

В началото на май 1974 г. са придобити правата върху едноименната книга на Питър Бенчли и Спилбърг започва снимките на остров Мартас Винярд, намиращ се близо до Атлантическото крайбрежие на САЩ.

„Започнахме филма без сценарий, без актьори и без акула“, разказва години по-късно актьорът Ричард Драйфус в телевизионното предаване Inside the Actors Studio.

Техническият екип подготвя три макета на акула в реален размер, задвижвани чрез пневматични устройства. Макетите са дълги по 7,6 метра и тежат стотици килограми, като само единият от тях е с цялостна форма на акула. Другите два са едностранни и са предназначени само за странични снимки, когато акулата се движи съответно от ляво надясно и от дясно наляво. 

След като са завършени, трите макета са транспортирани с камиони до Мартас Винярд през юли, цели два месеца след началото на снимките.

Въпреки че са създадени от опитен холивудски екип, трите механични чудовища създават много проблеми. Те често се изплъзват от платформите и падат на дъното. Мартас Винярд е избран за място на снимките, защото морското дъно около острова никога не е на повече от 10 метра под повърхността, но това не облекчава чак толкова много водолазите, които трябва да вадят макетите, оплетени във водорасли.

В други случаи пневматичните маркучи, които контролират движението на макетите, се пълнят със солена вода, материалът, използван за кожата на акулите, се надува, а части от нея дори се разгражда. Всичко това кара Стивън Спилбърг да нарече екипа за специални ефекти „отдел за специални дефекти“, пише изданието The Atlantic. Отгоре на всичко лодката на снимачния екип потъва и две камери се озовават на морското дъно. За щастие, лентата в тях остава невредима.

Според някои кинокритици всички тези проблеми са помогнали в художествено отношение на филма. Някои сцени са изисквали по-явна употреба на макетите, но тъй като те не са били изправни, Спилбърг е трябвало да импровизира, използвайки бъчви, за да изобрази местоположението на акулата, или е снимал само гръбната перка. Това допринася за напрежението, което човек изпитва, когато гледа филма.

Тук на помощ идва и талантливият композитор Джон Уилямс, който получава „Оскар" и „Златен глобус“ за музиката си към филма. Той се сеща за двете ноти – ми и фа, които ще се превърнат в класически музикален мотив за напрежение. Изсвирени от Томи Джонсън на туба, тези две ноти имат „ефекта на зъбци, които те разкъсват, точно както би направила акула – инстинктивно, безмилостно, неудържимо“, ще каже по-късно Уилямс в книгата на Лестър Фридман Citizen Spielberg.

Въображението на Джон Уилямс и на Спилбърг обаче не може да помогне за един друг проблем по време на снимките – страстта на актьора Робърт Шоу към чашката. Той e в ролята на ловеца на акули Куинт, но често е пиян и постоянно влиза в кавги с актьора Ричард Дрaйфус.

Робърт Шоу умира рано, още през 1978 г., а през 2021 г. неговият син Иън Шоу, също актьор, създава театрална пиеса, посветена на проблемите около снимките на филма – The Shark Is Broken.

„Обмислях пиесата в продължение на години, защото ми се струваше, че може да бъде много неудобно – потенциално неуважително към баща ми и към филма „Челюсти“, който обожавам. Да вляза в ролята на баща си и да го изобразя като алкохолик – имам ли право да го направя публично?“, споделя Иън Шоу пред „Ню Йорк Таймс“.

Той има силни, детски спомени от „Челюсти“, тъй като е посещавал снимачната площадка, когато е бил на пет години.

„Бях ужасен, когато един асистент дръпна огромно платнище и се озовах на метър от зейналата паст на човекоядната акула, която скоро щеше да се превърне в киноикона!“, спомня си Иън Шоу.

Ужасен е и Спилбърг, защото снимките на филма се проточват с рекордните 100 дни над графика. „Челюсти“ поглъща 9 милиона долара, а първоначално предвиденият бюджет е 4 милиона.

За радост на продуцентите и на целия екип филмът постига огромен успех. Толкова голям, че много плажуващи в САЩ не смеят да влязат във водата, а ловът на акули се увеличава главоломно и води до почти пълно изчезване на някои видове.

Нападенията на акули над хора са само няколко десетки годишно, но психозата е създадена. Фактите сочат, че вероятността да загинеш от мълния е 30 пъти по-голяма, отколкото от нападение на акула. През 2003 г. Ройтерс дори публикува статистика, че всяка година повече хора загиват от повредени вендинг машини, отколкото от акули.

Кадрите с истинска бяла акула в „Челюсти“ са заснети от семейството подводни фотографи Рон и Валери Тейлър край бреговете на Южна Австралия.

Впоследствие двамата полагат много усилия, за да ограничат щетите, които филмът причинява на морския свят. В опит да успокои обществените страхове, филмовото студио „Юнивърсъл“ дори кани семейство Тейлър в САЩ за турне с токшоута, за да образова публиката за акулите.

„По някаква причина зрителите повярваха, че акулите са навсякъде и търсят хора, за да ги убият. Когато отиваш в Ню Йорк, не очакваш да видиш Кинг Конг на Емпайър Стейт Билдинг. Но когато хората влизат във водата, очакват да видят акула“, коментира Валери Тейлър пред „Ню Йорк Таймс“ през 2021-ва, когато е вече на 85 години.

Тя добавя, че в света има стотици видове акули, но само няколко нападат хора. Тези, които го правят, обикновено бъркат хората с естествената си плячка като морските лъвове например.

„Челюсти“ си възвръща вложените средства още през първата седмица в САЩ през юни 1975 г. Впоследствие приходите от киносалоните в цял свят са 478 милиона долара.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Втора самостоятелна изложба „Аполон спи“ на Алисия Санча
Артисти от Япония и Бразилия идват за „Театроскоп”
Деница Тодорова представя изложбата „Метафора на паметта“
Пето издание на фестивала „Един джаз ден“
Феновете на Би Ти Ес се събират, за да отпразнуват 12-ия рожден ден на кей-поп групата
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Младежкият театър „Николай Бинев“ ще гостува в Търговище със спектакъла „Горчиво!“
Под прожектора
Иво Илиев-Yeto показва изложбата „Алхимия на момента“
Творчески отражения
Втора самостоятелна изложба „Аполон спи“ на Алисия Санча
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.